SHADOW WOLF

SHADOW WOLF

Wednesday, May 18, 2011

IKAN LAGA KIAN DIMINATI TIDAK KIRA PERINGKAT UMUR







TERUJA: Kanak-kanak turut terpikat keunikan ikan pelaga.
Spesies berkualiti, unik cecah harga ratusan ringgit
SUATU ketika dulu, pemeliharaan ikan hiasan dianggap sekadar hobi buat peminatnya yang biasanya menempatkan ikan hiasan seperti ikan emas, kelisa dan ‘flower horn’ di dalam akuarium yang dihias cantik di sudut rumah.
Kini, semakin ramai peminat ikan hiasan beralih kepada pemeliharaan ikan pelaga yang bukan saja berwarna-warni, malah mempunyai daya tarikan tersendiri khususnya di bahagian ekornya yang kelihatan seperti `kepak’, seolah-olah bertindak sebagai perisai bagi menangkis serangan musuh.
Dua jenis ikan pelaga yang banyak dijual di kedai akuarium di negara ini ialah pelaga tempatan (Betta bellica) dan pelaga Siam (Betta splendens) yang dibezakan menerusi bentuk ekornya yang mana pelaga tempatan ekornya pendek, manakala pelaga Siam berekor panjang terurai.
Kecantikan ikan pelaga ini dikatakan terserlah ketika ia berlaga, khususnya ikan jantan yang badannya bertukar warna menjadi warna biru gelap berkilat sehingga mengasyikkan sesiapa yang melihatnya.
Berikutan permintaan yang tinggi terhadap ikan pelaga, banyak penyelidikan dilakukan agensi berkaitan termasuk pengusaha yang membuat proses kacukan spesies ikan terbabit bagi mendapatkan baka yang lebih cantik yang mana ia mampu dijual dengan harga lebih mahal.

2 comments:

  1. worh...cantiknya ikan laga 2...
    hang kutip kat na??tgkap kat longkang tepi umah hang ka??hahahahahahahahahahaha....

    ReplyDelete
  2. pqsan...ang tw na....ukn ang join aq tngkp kli ka..hahaha

    ReplyDelete